Zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím

Důvod a způsob založení povinného subjektu

Město Jevíčko vzniklo jako územní samosprávná jednotka v souladu s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění ke dni a dle § 4 tohoto zákona vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající, tedy je právnickou osobou ve smyslu § 18 odst. 2 písm. c) zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou s plnou právní subjektivitou.
Posláním města je zajištění veřejné správy na svém území, případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek stanovených zákony (viz zejména hlava sedmá Ústavy ČR, § 14 a § 21 zákona o obcích).

Co umožňuje zákon č. 106/1999 Sb.?

Zákon č. 106/1999 Sb. upravuje podmínky a práva svobodného přístupu k informacím a stanoví základní podmínky, za nihž jsou informace poskytovány.

Kdo má povinnost poskytovat informace? Státní orgány a orgány územní samosprávy – Instituce, které stát pověří rozhodovat o právech, právech chráněných zájmech nebo povinnostech v oblasti veřejné správy.

Kdo může informaci žádat?

  • Každá fyzická a právnická osoba

Jak se mají infomace poskytovat

  • Na základě žádosti nebo zveřejněním
  • Zveřejněné informace musí být na všeobecně přístupném místě, musí být umožněno pořízení kopie
  • Zveřejnění je možné i na Internetu, to jest pro právnické osoby
  • Ústně, písemně, náhlednutím do spisu, pořízením kopie

Co lze žádat?

  • Důvod a způsob založení subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost
  • Popis org. struktury, místo a způsob, jak získat informace, kde podat žádost či stížnost, předložit návrh či podnět a obdržet rozhodnutí
  • Místo, lhůtu a způsob, jak podat odvolání proti rozhodnutí subjektu
  • Postup, který musí subjekt dodržovat při vyřizování žádostí, návrhů atd., včetně lhůt
  • Přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž subjekt jedná a rozhoduje
  • Sazebník úhrad za informace
  • Výroční zprávu o činnosti v oblasti poskytování inofrmací

Jaké informace nelze získat?

  • Týkající se obchodního tajemství
  • Majetkového poměru osob
  • Probíhajícího trestního řízení
  • Rozhodovací činnosti soudu

Jak podat žádost o informaci?

  • Ústně, písemně nebo el. poštou

Kdy čekat odpověď?

  • Ihned nebo do 15 dnů, lze prodloužit nejvýše o 10 dnů za závažných důvodů

Co dělat, když informaci nedostanu?

  • Podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání informace

Kolik může instituce za informaci žádat?

  • Ne více, než byly náklady spojené s jejím vyhledáváním , pořízením kopií atd.

Zveřejňování informací

Město Jevíčko jako povinný subjekt dle § 2 odst. 1 zákona je povinno zveřejňovat dle § 5 zákona tyto informace - informace o městě jako právnické osobě

  • organizační strukturu městkého úřadu
  • postup úřadu při vyřizování žádostí
  • přehled nejdůležitějších předpisů
  • sazebník úhrad za poskytování informací
  • výroční zprávu o poskytování informací za předchozí kalendářní rok

Dalšími informaci, které město dle §5 odst. 4 zákona zveřejňuje, jsou usnesení městské rady a městského zastupitelstva, platné obecně zavázné vyhlášky a pravidla, rozpočet města na příslušný rok, záměry nakládat s městským rozpočtem, aktuální pořadník pro přidělování bytů. Ostatní informace jsou zveřejňovány dle rozhodnutí orgánů města a vedoucích pracovníků městského úřadu v rámci kompetencí vymezených zákonem o obcích, jednacím a organizačním řádem pro činnost komisí a organizačním řádem městského úřadu.

Způsob a rozsah zveřejnění informací

Město zveřejňuje informace těmito způsoby:

  • na úřední desce - usnesení orgánů města, obecně závazné vyhlášky, rozpočet města
  • v místech obvyklých
  • sekretariát městského úřadu

K náhlednutí předpisy možno vyzvednout přepisy, formuláře - způsobem umožňujícím dálkový přístup (Internet), dále prezentace města na www stránkách.

Veřejné registry

  • registr obyvatel
  • matriční knihy
  • evidence bytů (PBH)
  • evidence přestupků
  • evidence plátců místních poplatků

Vzhledem k tomu, že informace v těchto registrech nejsou každému přístupné nevztahuje se na ně v souladu s §5 zákona pivinnost jejich zveřejnění.

Doprovodné informace

Dle §3 odst. 4 zákoan nejsou zveřejňovány automaticky, ale sdělovány při poskytování informací na základě žádosti.

Ochrana údajů

Zveřejňování a poskytování některých údajů může být vyloučeno případně omezeno. Děje se tak jen za dodržení podmínek stanovených zákonem.
Ochrana utajovaných skutečností
Jako informace spadají do režimu utajovaných skutečností dle §7 zákona jsou považovány informace takto označené v seznamu utajovaných skutečností. za stanovení a označení příslušného stupně utajení v podmínkách městského úřadu zodpovídá dle §2 odst.9 zákona č. 148/98 Sb. v paltném znění tajemník.

Ochrana osobních údajů

Osobní údaje, které se nezveřejňují, ani neposkytují, jsou zejména osobní data fyzických osob vedená v informačních ystsémech dle zákona č. 256/92 Sb. v platném znění (především rodná čísla), informace vypovídající o soukromí občanů dle §8 zákona a další údaje, které by mohly narušit právo na ochranu osobnosti, přičemž není podstatné zda se jedná o údaje sdělené žadatelem, jinou osobou nebo získané v rámci správního řízení.
Ochrana obchodního tajemství
Údaje sdělené uchzeči o veřejné zakázky při podávání nabídek v rámci všech způsobů zadávání dle zákona č. 199/1994 Sb. v platném znění jsou považovány za obchodní tajemství pouze v tom případě, že je za obchodní tajemství uchazeči v nabídkách výslovně označí. Ochrana údajů o majetkových poměrech jako důvěrné údaje o majetkoých poměrech občanů jsou považovány zejména údaje zjištěné při vymáhání nedoplatků při exekučním řízení a při řízení o poskytování dávek sociální péče. Rovněž se nezveřejňují údaje uvedené žadateli o přidělení bytu do nájmu dle pořadníku v podkladech pro hodnocení naléhavosti bytové potřeby.

Povinnosti a postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informací

Ústně a telefonicky žádosti vyřizují volení zástupci, vedoucí zaměstnanci i ostatní zaměstnanci v rámci své působnosti dané Organizačním řádem Městského úřadu v jevíčku. Písemně podané žádosti (stejně tak i prostřednictvím internetu) v souladu s § 14 zákona jsou evidovány dle svého charakteru v sekretariátu městského úřadu. Žádosti podané jinde (na jedn. Odborech) jsou předány k zaevidování na sekretariát městského úřadu a poté postoupeny příslušných zaměstnancům.

Vyřízení žádosti

  • Poskytnutím informace - písemnou odpovědí nebo náhlednutím do spisu (o tom učiní zaměstnanec záznam)
  • Odložením žádosti -je li žádost neúplná nebo ji žadatel přes výzvu nedoplnil (o tom vyhotoví zaměstnanec protokol)
  • Odmítnutím žádosti - pokud se žádosti nevyhoví (pouze formou rozhodnutí s náležitostmi dle § 15 zákona, které vydá vedoucí příslušného odboru)

Je-li rozhodnutí podáno ve smyslu § 16 zákona odvolání, je vyřízeno těmito způsoby:

  • Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí v přenesené působnosti, postoupí je vedoucí odboru příslušnému referátu Okresního úřadu ve Svitavách
  • Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí v samostatné působnosti, předloží je vedoucí příslušného odboru k rozhodnutí městské radě.

Poskytování informací o životním prostředí se řídí zvláštní úpravou (zákon č. 123/1998 Sb. v platném znění) Zveřejňování informací provádí město na své náklady. Poskytování informací na základě žádosti (ústní i písemné) je prováděno za úhradu. Výši úhrady za poskytování informace stanoví vedoucí odboru dle sazebníku

Sazebník úhrad

  • ústní informace a tel. dotaz: 15 minut zdarma
  • mzdové náklady: 60 Kč za každou započatou hodinu práce spojené s vyhledáváním informace
  • materiálové náklady: 2 Kč za každý list pořizované fotokopie
  • doručovací náklady: hodnota pošotvného dle platného sazebníku

Je-li zřejmé, že informace bude poskytnuta za úhradu, složí žadatel zálohu 50 Kč v pokladně městského úřadu před poskytnutím informace. Případný přeplatek bude vrácen.
Překročí-li kalkulovaná výše úhrady částku 500 Kč je její výše před poskytnutím sdělena žadateli a informace je poskytnuta pouze s jeho výslovným souhlasem s výši úhrady.
Úhradu za poskytnutí informace provede žadatel v pokladně městského úřadu před podáním informace.
Tisk z počítače na laserové tiskárně - formát A4 jednostranný: 5 Kč/1 stránka

Přehled nejdůležitějších předpisů

  • Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích
  • Zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
  • Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení
  • Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
  • Zákon č. 268/1949 Sb., o matrikách
  • Vyhláška Ústředního úřadu pro věci národních výborů 97/1961 Sb., o názvech obcí, označování ulic a číslování domů
  • Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
  • Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách
  • Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
  • Zákon č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů
  • Zákon č. 135/1985 Sb., o požární ochraně
  • Zákon č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů ČR v soc. pojištění
  • Zákon č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi
  • Zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím
  • Zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor
  • Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách
  • Nařízení vlády ČR č. 475/1990 Sb., kterým se určují pověřené obecní úřady
  • Zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství
  • Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích
  • Zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky
  • Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech
  • Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
  • Zákon č. 482/1991 Sb., o soc. potřebnosti
  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  • Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech
  • Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění soc. zabezpečení
  • Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
  • Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměmě za prac. Pohotovost v rozpočtových a některých dalších orgánech a organizacích
  • Zákon č. 256/1992 Sb., o správě daní a poplatků

Odstávky elektřiny 

Ve městě Jevíčko dojde k plánované odstávce elektrické energie, kterou provede společnost ČEZ. Tato odstávka je nutná pro údržbu a modernizaci elektrické sítě, aby byla zajištěna spolehlivost dodávek elektřiny.